fredag 21 oktober 2011

Solskensbullar - Vaniljbullar

Här kommer äntligen receptet:

1msk kardemummakärnor. (Jag tog malen kardemumma.)
3 dl mjölk
50g färsk jäst
1½ dl strösocker
½ tsk salt
150g mjukt smör
1 ägg
11-12 vetemjöl special


  1. Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingerljummen, 37 grader.
  2. Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
  3. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.
  4. Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i 45-60 min.
  5. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela degen i 18 lika stora delar.
  6. Forma till runda bullar och lägg dem med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper.
  7. Platta till dem lite och jäs under bakduk till dubbel storlek i 45-60 minuter.
  8. Sätt ugnen på 200 grader.
  9. Fyll vaniljkräm i en spritspåse med en rundtyll, stick spritsen i varje bulle och fyll dem med lite vaniljkräm.
  10. Grädda bullarna gyllene i mitten av ugnen i 7-8 minuter och låt dem svalna något.
  11. Pensla bullarna med smält smör och rulla dem i strösocker, utan att det hamnar strösocker på vaniljkrämen i mitten.

Upptäckte nu som först att jag missat att läsa att det skulle vara specialvetemjöl. Så jag skulle tippa att det är därför mina blev lite kompakta. Men ack så goda!
Receptet kommer från Leilas a piece of cake.

Bilden är googlad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar