måndag 31 oktober 2011

Macarons och kladdkakemuffins

Idag har jag bakat mest hela dagen. Köpte en macaron bok idag på Ica. Var förstås tvungen att testa att baka på det receptet. Lyckades inte så bra. Fick smeten för trögflytande, så dom "flöt" inte ut. Dom ser ut som små toppiga maränger. Men smakar macarons och den lilla foten finns där också. Så Jag ska testa fler gånger. Framförallt ska jag röra mer innan dom ska spritsas. Ger inte upp så lätt.
Eftersom jag skulle ha macarons till ett ändamål, satte jag igång och gjorde macarons från det vanliga receptet. Färgade mandelblandningen starkt orange. Men när marängen blandades i, blev smeten aprikost/ljus orange. Trist! Dekorerade macaronsen med orange och svart kornströssel från B's skafferi. Dom blev fina ändå.
Har även bakat kladdkakemuffins i dessa oranga och svarta muffinsformar. Fettbeständiga är dom också. Vilket betyder att färgen på formen syns bra även efter en tur i ugnen m smet i sig. Dessa är också köpta på B's skafferi.
Published with Blogger-droid v1.7.4

1 kommentar:

  1. Kan du skriva receptet på dina macarons? Har gjort det 3 gånger men får aldrig riktigt till det, har du några tips?

    SvaraRadera