tisdag 29 november 2011

Hallon- och citrongrottor

Igår fick jag äntligen ändan ur... Vi har länge pratat om att baka hallongrottor. Men det har inte riktigt blivit av.

Kakorna i väntan på att gräddas.

Tjejerna hjälpte till att ösa ner ingredienserna i skålen. Sen tog jag på mig att gegga ihop allt till en deg. Ebba gjorde några tappra försök att rulla bollar. Men tror att hon var lite för hårdhänt med den mjuka degen. Så då fick dom till uppdrag att göra groparna istället och hjälpa till och klicka i sylten och curden.
Ville testa en variant av dom traditionella hallongrottorna. Så istället för hallonsylt, tog jag lemoncurd.

Hallongrottor:
4,5 dl mjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200g smör

Fyllning:
1 dl fast sylt

Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Skär matfett i mindree bitar och tillsätt det. Arbeta snabbt samman till en deg, gärna i en matberedare. När allt är blandat, lägg in degen i kylen en stund, så blir det lättare att rulla bollarna sen.
Forma degen till valnötsstora bollar. Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg bollarna i små muffinsformar eller småbrödsformar på en plåt. Gör en fördjupning i varje kaka och klicka i lite sylt. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.
Låt kallna på galler.



Published with Blogger-droid v1.7.4

1 kommentar:

  1. Hallon - och citrongrottor är så gott.
    Och lätta att baka :)

    Trevlig Tisdag

    SvaraRadera