fredag 14 oktober 2011

Cheescake

Uppdaterar senare med bild på det färdiga resultatet.

Den här slängde jag ihop för en stund sen och nu står den i frysen och stelnar.

Det här behöver du:
3 ägg
2 dl strösocker
1 stor burk philadelphia ost (200g)
1 tsk vaniljsocker
3 dl grädde
6 digestive kex

Vispa ägg och socker.
Blanda osten och vaniljsocker.
Vispa grädden.
Blanda alltsammans.
Smöra en form med löstagbar kant.
Smula (jag kör i mixer) 3 digestivekex och bröa formen med dem.
Ha i blandningen i formen.
Smula (jag mixar) 3 digestive kex. Ha på dem på blandningen.
Frys i minst 4 timmar.
Garnera med färsk frukt om man vill.

Tillägg: Jag personligen tycker att det inte riktigt räcker med 6 digestivekex. Jag tar i alla fall 8 styck. Men det är en smaksak.


Den här gången tog jag ca 1/3 del och blandade i frysta hallon och blåbär. Inser att jag borde ha blandat runt lite mer i bunken med bären så smeten hade fått en härligt blå/lila färg. Mellan bärlagret och det vanliga lagret strödde jag digestivekex. Men det syns knappt. Men otroligt god blev den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar