onsdag 10 augusti 2011

Macarons - lyckats igen!

Eftersom vi skulle ha visning av vårt hus idag, ställde jag mig och gjorde macarons. Kom i princip ihåg receptet utantill. Ett par gånger till och det sitter som en smäck. Ville ha härligt lila denna gången. Men vad jag fick var en dassigt lila med väldigt gråaktig ton. Ändå tyckte jag att jag saftade i med mycket lila. Färgen såg mörk och fin ut i mandelblandningen. Men så fort jag blandade i marängen, blektes den radikalt. Tyckte marängen blev rinnig. Var helt säker på att skulle misslyckas. Dessutom regnade det ute. Det rycktas om att macarons lätt spricker i ugnen när det regnar. Men inte en enda sprack. Blandade till en mycket god smörkräm m äggula i, som jag färgade rosa. Känner redan nu att jag skulle vilja baka en ny omgång. Men måste äta upp dom jag gjorde idag först. Tror nog att dom går att frysa in. Men utan smörkräm emellan. Ebba ville ha gula macarons nästa gång. Så det får det bli.
Published with Blogger-droid v1.7.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar