söndag 28 augusti 2011

Fluff - recept

I fredags började jag med gårdagens tårtor. Tjejen som beställde tårtorna ville ha ett lager chokladmousse i varje tårta. I och med att hon gillade Riesen choklad gjorde jag riesenfluff.

180 g Riesen choklad
3 dl grädde

Häll i grädden i en gryta och lägg i chokladen. Värm på svag värme till chokladen har smält. Det får INTE koka. Rör i chokladblandningen medan det smälter. Jag brukar röra nästan hela tiden med en visp. Dels för att det inte ska bränna fast och dels för att det känns som att det går lite fortare.
Häll sen över chokladgrädden till en skål och ställ in i kylen. Grädden måste vara riktigt kall innan man vispar den. Jag brukar göra fyllningen kvällen innan jag ska ha den. När den blivit tillräckligt kall vispar man upp den till ett härligt fluff, av önskad tjocklek med elvisp.
Klart att fylla ett lager i tårtan. Eller använd som frosting på cupcakes.
Published with Blogger-droid v1.7.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar