tisdag 28 juni 2011

Plommonkräm

Gjorde plommonkräm idag. Funderar på att göra marmelad också.
Väldigt smidigt recept jag hittade i VÅR KOKBOK. 500g urkärnade plommon. 4 dl vatten 1 dl socker 3 msk potatismjöl. Dela plommonen i mindre bitar. Koka upp vatten och socker. Lägg sen i plommonen. Jag la även i kärnorna. Fast i en te sil. Ska bli god smak av det. Man kan även lägga med en kanelstång om man vill. Sen ska plommonen koka under lock i 10-15min. Blanda sen potatismjölet med lite vatten. Häll i blandningen sakta (tunn stråle) under omrörning. Och sen ska det bara koka upp. Nu är krämen färdig. Ha strösocker på, så skinnar sig inte krämen.
Tyckte att min kräm blev lite sur. Berör väl på vilken sort man använder.
Published with Blogger-droid v1.6.8

1 kommentar:

  1. Mums vad gott. Det ska jag prova att göra :)
    Har en tävling på min blogg just nu som passar för en mamma till tjejer :) Man kan vinna en rosa hjälm med inbyggda ljus i cykelhjälmen genom att skriva en fiffig slogan.
    http://blogg.alltirosa.se/2011/07/vinn-en-supersnygg-rosa-hjalm-fran-brighthelmet/

    SvaraRadera