tisdag 24 januari 2012

Morotsbröd i långpanna




24 bitar
Skala och riv morötterna fint. Smält smöret i en kastrull och hälli mjölken och värm till 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke och slå över lite av den varma vätskan och rör tills jästen lösts sig. Häll i resten av vätskan. Häll i sirap, salt och morötterna. Blanda ner mjölet men spara lite till utbakningen. Jag brukar få ha i lite mer mjöl än vad det står. Tror det beror på hur mycket vätska det är i morötterna.
Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa i ca 30 min. Själp upp degen på mjölat bakbord och knåda degen lätt. Tryck ut i långpanna klädd med bakplåtspapper. Skåra med mjölad kniv och nagga med en gaffel. Låt jäsa i 30 min. Grädda i mitten av ugnen i 15-20 min i 220 grader.

Vill man, kan man ha i frön i degen. Jag hade i 1dl linfrön och 1 dl solrosfrön efter att jag hade i morötterna. Nyttigt och gott! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar