onsdag 7 december 2011

Praliner

Idag har jag gjort mina allra första praliner. Det var lite tidskrävande. Men rätt så lätt och kul. Tempererade inte chokladen och sånt avancerat. Det får dom med mer erfarenhet och tålamod göra.
Till halloween köpte jag grön candy melts från B´s Skafferi som jag skulle använda till cake pops. Min man kommer säkert tycka att det inte smakar lika gott som choklad. Och det gör det faktiskt inte heller. Men den är helt godkänd smakmässigt. B´s Skafferi hittar ni HÄR. Jennie som driver webbutiken är en mycket serviceinriktad människa som verkligen ser till kundens bästa. Hon har även hjälpt mig när jag haft frågor om bakning. Tack för all hjälp! Du är en klippa!

Nu åter till dom goda pralinerna då. Recept kommer senare...

Silikonformar

Gröna candy melts som jag har delat en gång

Formarna efter första strykningen

Kaksmulor

Smulorna i formarna

Lemoncurden på smulorna

"Chokladen" som lock på lemoncurden

Måste tunna ut den lite till nästa gång för den blev lite tjock.

Tur att man vänder denna sidan neråt.


Läckert grön!

Efter 2 timmar i kylen, blev dom så här fina.


Härligt god med blandning av sött och friskt.
Kommer definitivt göra praliner fler gånger. Blodad tand!

3 kommentarer:

  1. Nu blir jag med sugen på att testa :) de ser väldigt goda ut.

    SvaraRadera
  2. Gör det! Formarna och receptboken köpte jag på ica kvantum. Sen är det bara att sätta igång. Några timmar får man allt avvara... Men kul är det. Lycka till!!

    SvaraRadera
  3. se härligt ut men den gröna :)

    SvaraRadera